Skade på hjernen av alkohol?

Hvor ofte må man drikke alkohol for at det kan være skadelig for hjernen i 15års alderen. Jeg drikker ca hver 2. Uke og lirer på hvor skadelig det kan være på hjernen min og om jeg burde slutte helt å drikke?
Hilsen gutt 15

Mann, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi deg noe sikkert svar på hvor mye og ofte du kan drikk før det skader hjernen din. Det forskes mye på bruk av alkohol og de unges hjerner. Resultatene viser at fordi unges hjerner er under utvikling skades de lettere av alkohol enn de som er eldre. Unge påfører også seg selv og andre mer skade i beruset tilstand, fordi de har mindre livserfaring enn eldre. Så det er en grunn til at det er aldersgrense for salg og omsetning av alkohol.
Vi anbefaler deg å lese disse artikkelen på Forskning.no «Fyllekuler i tenårene kan skade hjernen» og «Dette gjør drikking med hjernen«.