Samboer drikker for mye

Samboer drikker øl nesten hver kveld, gjerne en 6-pack i slengen, men alt mellom 1-6 øl. Vi har begge en stressende og krevende jobb, noe han bruker som unnskyldning for å ta seg en øl eller to på kvelden for å slappe av. Jeg har tatt opp alkoholforbruket hans flere ganger opp gjennom forholdet vårt, hvor han i perioder har skjerpet seg før det sklir ut igjen. Det har ført til at jeg egentlig har gitt litt opp og blitt litt blind for hele situasjonen og blitt passiv til det hele.
Nå har vi nettopp fått en nyfødt baby i hus, og jeg har vært ganske klar på at jeg ikke ønsker alkohol rundt babyen, noe han har sagt seg enig i. Jeg ser derimot ikke en endring i alkoholinntaket, han tar seg heller øl etter at babyen er lagt seg (også dette måtte jeg be han om, da han kunne sitte med babyen i ene handa og øl i andre).
Han blir ikke ufin, og jeg føler meg ikke redd når han drikker. Han blir heller ikke synlig beruset, men syns det er ekkelt å tenke på at han nesten hver kveld sitter med promille. Ikke er det noe sunt i lengden, noe som allerede synes godt på magen.
Vi er nå midt inne i en ny periode hvor jeg prøver å få en diskusjon rundt alkoholen, men han syns ikke inntaket er ille. Og at han «har kuttet ned betraktelig i forhold til før». Han er også typen til å bare si seg enig uten å komme med egne meninger, men heller holde det for seg selv. Noe som gjør meg dritforbanna – og det igjen gjør han mer innesluttet..
Nå er det kommet et punkt hvor jeg vurderer å flytte hjem til mine foreldre en stund og kreve at han snakker med noen/kutter kraftig ned! Jeg har tidligere vært sammen med en som misbrukte narkotika, noe nåværende kjæreste vet godt. Det er ikke noe jeg ønsker å gå gjennom en gang til – og i alle fall ikke med en liten baby i tillegg. Hele situasjonen virker håpløs, og det tærer veldig på forholdet vårt.
Vet ikke hvordan jeg skal snakke med han for at han skal forstå. Vet ikke hva jeg skal gjøre dersom det ikke skjer en endring.
Han er 28, selvstendig næringsdrivende, middels til dårlig form.

Kvinne, 23 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Du har en samboer som drikker mer enn du er konfortabel med. Slik vi skjønner det drikker han hver dag, men han blir ikke synlig full. Likevel er det mer enn du ønsker og du føler at det går utover forholdet deres, særlig fordi det nettopp har kommet en baby i hus.
Vi kan ikke fortelle deg hva som er riktig å gjøre for deg/dere. Slik vi forstår det synes du han drikker for mye, mens han tildels er uenig i ditt syn. Så din utfordring er «hvordan få han til å være enig med meg?», og det er ikke lett.
Vi skjønner at du er bekymret, men så lenge han ikke deler denne bekymringen kan det nok være vanskelig for deg å få gjort noe. Det du imidlertid kan gjøre noe med er din egen fremtid (og babyens). Du kan velge om du vil ha en tilværelse der partneren din drikker mer enn du er komfortabel med. Det blir kanskje slik at du til slutt må velge, for all den tid han ikke har noe ønske om å drikke mindre er det lite du kan gjøre for å bestemme over han. Han velger å drikke, og du må ta dine valg utfra det.
Hvis han etterhvert føler at han har et problem og ønsker å ta tak i det, kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold. Hvis han ikke ønsker å snakke med lege kan dere se på easychange der finner dere kartleggingstest og nettbasert selvhjelpsprogram.
I artikkelen «hvordan snakke med noen om deres rusbruk» kan du få tips til hvordan du kan snakke med han om hans alkoholinntak. Du er også velkommen til å kontakte oss. Vi har åpen telefon og chat  hverdager 11-18.