PEth prøver og førerkort – oppklaring

Vedr.tidligere svar ang. PEth prøver.
En lege sier du må vise prøver under 0,03 6 ganger for å få tilbake førerkortet.
En annen lege sier 0,30 og under er ok.
Hva sier loven ?

Mann, 72 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Førerkortforskriften (se under) angir ikke konkrete PEth-verdier. Det er legen som må bruke skjønn. Forskjellen mellom legene  du omtaler er trolig at den ene krever avholdenhet («PEth-verdien være lavere enn 0,03 μmol/L») mens den andre mener kontrollert bruk er ok («verdien må da være lavere enn 0,30»).
Førekortveilederen (som legene bruker) sier:
Legen må støtte seg på opplysninger om estimert forbruk og funn av symptomer eller tegn på eventuelle alkoholrelaterte helsesvekkelser og benekting av disse. Endret atferd, nedsatte kognitive funksjoner, nevropatier etc som kan påvirke kjøringen kan komme ganske sent i forløpet av overforbruk av alkohol. Der alkoholbruken har ført til nevnte følger, inntrer legens meldeplikt.
Definisjon av avholdenhet
Med avholdenhet menes tilnærmet nullforbruk dokumentert med biologiske prøver. Ved biometriske målinger må det allikevel tas hensyn til måleusikkerheten ved de enkelte prøvene. I perioden der det kreves avholdenhet fra bruk av alkohol bør PEth-verdien være lavere enn 0,03 μmol/L, eller CTD%-verdien må ikke ha hatt en økning på mer enn 30% fra nullverdi.
Hva regnes som «kontrollert bruk»?
Bruk av alkohol i moderate doser er både lovlig og sosialt akseptert så lenge man ikke kjører i ruspåvirket tilstand. Kontrollert alkoholforbruk i denne sammenheng defineres som et forbruk som ikke gir atferdsforstyrrelser eller helseskade som øker trafikksikkerhetsrisikoen.
Beste objektive målemetode for alkoholkonsumet vil her være PEth, og verdien må da være lavere enn 0,30 μmol/L. Men ved verdier rundt 0,3 μmol/L anbefales detaljert alkoholanamnese og eventuelt tettere oppfølging med prøver. Alternativt kan brukes CTD% som ikke må ha en høyere relativ stigning enn 30% sammenlignet med nullverdien.
Forskrift om førerkort m.m. (førerkortforskriften) sier om alkohol:
Helsekrav oppfylt etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet. (Vår uth.)
Altså, forskriften sier ikke noe spesifikt om PEth-verdier utover at de skal vise «avholdenhet og normalisering».