PEth-prøver etter 1 halvliter øl

Hei. Jeg mistet fører kortet i 6 mnd pga over bruk av alkohol. Er i 5 mnd nå og alle Peth prøvene har vært reine. Jeg drakk en halvliter øl på fredag for tre dager siden. Fra jeg drakk den halvliteren til jeg skal ta neste Peth prøver er 14 dager. Har grublet på om jeg har dumma meg ut nå. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har fått total avhold i denne perioden. Men jeg skulle gjerne vist om denne ene halvliteren kommer til å ødelegge alt jeg har jobbet for.

Mann, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
PEth-verdien gjenspeiler det totale alkoholkonsumet de siste 4 ukene før prøvetaking, så alt inntak av alkohol kan påvirke verdien. Konsentrasjoner under påvisningsgrensen for analysemetoden (<0,03 µmol/L) regnes som forenlige med totalavhold fra alkohol, eller bare lavt/ sporadisk inntak. Konsentrasjoner mellom 0,03 og 0,30 µmol/L regnes å være forenlige med et moderat og ikke nødvendigvis skadelig alkoholforbruk.
Det er vanskelig å svare på om den ene halvliteren ødelegger alt du har jobbet for da vi ikke vet hva avtalen er, samt at det er vanskelig å anslå hvordan/om den ølen vil påvirke prøven. Vi anbefaler deg å snakke med legen din om dette.