Paralgin forte 2 tabletter – kan jeg kjøre bil?

Har tatt paralgin forte 2 tabletter kl 23.45. Tok 2 av disse samme tid i går. Kan jeg kjöre bil kl 12.30 i morgen? Altså etter vel 12 timer. (Skal ta 3×2 i dögnet , men lar väre morgen og middagstid. ) Medisinene er foreskrevet av lege pga smerter i en kortvarig periode.

Kvinne, 67 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke en akutt-tjeneste. Det kan ta flere dager å få svar. Dersom du ønsker raske svar, ta kontakt på telefon eller chat.
Her er generelle regler for bilkjøring og kortvarig smertebehandling med opioider, dvs. behandling under 7 døgn sammenhengende.
Alle førerkortgrupper:
Helsekravene er ikke oppfylt ved kontinuerlig behandling med opiater/opioider gjennom døgnet, selv om dette er innenfor rammen av anbefalte døgndoser.
Ved sporadisk inntak av en enkeltdose kortidsvirkende opiat/opioid er helsekravet bare oppfylt dersom enkeltdosen er anbefalt av lege og legemiddelet inntas minimum 8 timer før kjøring.
I noen tilfeller vil det være behov for inntak av en enkeltdose langtidsvirkende opiat/opioid. Dette er ikke regulert i forskriftsbestemmelsene ved opiat/opioid-behandling. Ved inntak av en enkeltdose langtidsvirkende opiat/opioid kan helsekravene ikke anses oppfylt før det har gått minst 16 timer etter inntak.
MERK: kodein er et kortidsvirkende opiat/opioid, men dersom du tar 2×3 piller i døgnet regnes det som langtidsvirkende (fordi du da har det i kroppen hele døgnet).
Slik vi leser reglene over, kan du bare kjøre bil dersom du har et «sporadisk inntak av en enkeltdose Paralgin forte, dersom enkeltdosen er anbefalt av lege og legemiddelet inntas minimum 8 timer før kjøring». Dersom du derimot har flere inntak i døgnet og behandlingen varer under 7 døgn, er kravene ikke oppfylt.
Har du flere spørsmål, snakk med legen som skriver ut medisiner til deg.