Jeg har en mor på 67 år som tar 5mg vival 3 ganger daglig. Hun tar i tillegg ett sett med andre tabletter som jeg ikke husker navnet på. Hun sover mye, og orker lite. Sliter veldig med å komme seg opp om morgenen, og er gjerne ikke oppe før kl.11. Føler seg trøtt og uopplagt, og orker ingenting. Har slitt med litt angst og depresjon. Nå lurer vi som pårørende om dette er for mye vival, og om dette er avhengighetsskapende?

Kvinne, 40 år fra Vest-Agder


RUStelefonen svarer:

Det er vanskelig å si noe konkret om hvorvidt hun tar for mye Vival, fordi vi ikke vet hvor lenge hun har tatt det, og hva som er årsaken til at hun har fått disse av legen (vi forutsetter at dette er utskrevet av lege). Generelt anbefaler man kortest mulig behandling, maks  4 uker ved søvnvansker og 8-12 uker ved angst og uro, inkl. nedtrapping. Noen ganger er det behov for lengre behandling, da bør dette skje i tett oppfølging med lege.

Når det gjelder dosering, kan man lese følgende i Felleskatalogen: Nervøse tilstander og muskelkramper: Voksne: 1 tablett (á 2mg eller 5mg) 1-3 ganger daglig.
Eldre og svekkede personer skal vanligvis ha en lavere dose. Legen avgjør dette. Søvnløshet: Voksne: 5-10 mg like før sengetid. Eldre og svekkede vanligvis 2 mg.

Når det gjelder hvorvidt Vival er avhengighetsskapende, er svaret på det ja. Ved bruk over tid, det vil si mer enn 3 uker, risikerer man å få abstinensplager om man slutter for fort. Mange er avhengige av Vival uten at de bruker Vival for å ruse seg. Etter lang tids bruk av stabil dose, vil faktisk virkningen av medisinen være dårlig – om ikke fraværende. Avhengigheten handler ofte om opplevelsen av at det virker og frykten for å være uten, samt at man vil oppleve abstinensplager ved seponering.

Dere skriver at hun virker trøtt, uopplagt og orker ingenting. Dette kan være bivirkninger av Vival. Vi anbefaler henne å snakke med legen om sitt bruk av Vival. Om hun ønsker å slutte med Vival, bør hun trappes ned i samråd med lege/psykolog.