Min datter har røyket noe som heter Bloom, behøver jeg å være bekymret?

Min 19 år gamle datter sier at hun har røyket noe som vennene hennes kalte bloom. Hun er ærlig og jeg tror henne på at dette var første og siste gang. Men bør jeg likevel være bekymret? Det likner ikke henne å røyke slikt.

Mann, 46 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Bloom er ikke et vanlig rusmiddel så vidt vi er bekjent, men det kan være et slang/kallenavn på en gruppe nye psykoaktive rusmidler som betegnes som syntetiske katinoner. Dette er ikke veldig utbredt å bruke, men et søk på Google («bloom drug») gir treff på mefedron og andre syntetiske katinoner.
En annen mulighet er at bloom er et lokalt/regionalt kallenavn på cannabis. Cannabis er det mest brukt illegale rusmiddelet i Norge og verden forøvrig. Det kan være at hun selv vet hva det var hun røyka, så du kan jo spørre henne.
Dersom hun har det bra nå og ikke har noen ettervirkninger, er det ingen fare.
Det finnes en rekke nye syntetiske etterlikninger av tradisjonelle stoffer. Disse kalles NPS (nye psykoaktive stoffer, se lenken i første avsnitt). Slike syntetiske stoffer er ofte mye sterkere og har et mye potensial for akutt forgiftning. Det kan være lurt at du snakker med henne om at denne typen stoffer (forutsatt at det er syntetiske katinoner hun har fått i seg) er potensielt svært risikable å bruke.
Vi håper hun ikke har planer om å ruse seg ytterligere. Men om så skulle skje, er det viktig å si til henne at tradisjonelle stoffer (f.eks. naturlig cannabis) er mindre risikable enn NPS (les og ev. vis henne denne artikkelen om NPS). Vet hun om NPS, vet hun i et hvert fall hva hun ikke burde ha i seg.
Så bra at du har et godt forhold til din datter slik at hun kan føle seg trygg på at hun kan fortelle deg om ting som skjer i livet hennes. Om du behøver å være bekymret, er vanskelig for oss å vite. Det viktigste her at dere fortsetter å ha en god og nær relasjon slik at hun vet hun kan komme til deg om hun havner i problemer. Det er ikke noe i veien for å uttrykke denne bekymringen til henne, og med jevne mellomrom ta opp rusmidler som tema.