Lyst til å begynne med snus, røyk og drikking, hva burde jeg gjøre?

Hei, jeg er en jente som nå har begynt i 1vgs og jeg er en ganske stresset person, noe som jeg har slitt med i en god del år nå… Men folk rundt meg har begynt/ holder på med enten snus, røyk eller så drikker de, og jeg har bare fått mer og mer lyst til å begynne selv siden jeg er lei at å skade meg selv pga stress osv… Hva burde jeg egnt gjøre? for hvis jeg sier noe til foreldrene mine vil de bli skuffet osv og hvis jeg snakker med en voksen er jeg redd for at de skal ringe foreldrene min osv osv….
Håper dette gav mening, mvh stresset ungdom

Kvinne, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det beste du kan gjøre her, er nok å snakke med noen om hvordan du har det. Du sier at du skader deg selv pga. stress, og da har det gått for langt. Det er helt naturlig å oppleve stress og andre utfordringer, men selvskading er ikke en god måte å takle det på. Da er det bedre om noen kan hjelpe deg med å takle problemene dine på andre måter. Snakk f.eks. med helsesykepleier på skolen, eller en helsestasjon for ungdom. Helsepersonell har taushetsplikt etter at du har fylt 16. De har riktignok lov til å varsle foreldrene dine i alvorlige tilfeller så lenge du er under 18, men prøv å ikke la det være til hinder. Det viktigste er at du får den hjelpen du trenger, og om de du snakker med skulle velge å melde fra til dine foreldre (noe som på ingen måte er garantert), så går nok det bra det også. Det er jo ganske sannsynlig at dine foreldre bare vil deg godt, og at dine tanker om å ikke skuffe dem, bare er å gjøre ting vanskeligere for deg selv enn hva de egentlig trenger å være.
For øvrig er det også forståelig at du blir fristet til å begynne med snus, røyk og alkohol, særlig når det er mange rundt deg som gjør det – men disse tingene pleier sjeldent å hjelpe noe særlig, og kan snarere skape helt nye problemer for deg. Derfor er det nok altså bedre å takle problemene dine på sunnere og mer konstruktive måter.