Hei!
Min lillesøster på 20 år var hos en venninne på lørdag sammen med 3 andre jenter hun ikke kjente særlig godt. Hun hadde kun drukket et par glass vin siden hun skulle hjem når de andre skulle dra på byen, og disse glassene drakk hun over flere timer, så hun følte seg nærmest edru. I 23 tiden kom det 4-5 eldre gutter som hun ene jenta skjedde innom for å drikke litt mer før de skulle dra på byen. Søstera mi hadde egentlig å reise når de kom, men bestemte seg for å sitte litt lenger. Han ene gutten tilbydde søstera mi et glass vin som han hadde med, men hun takket først nei, men siden han masa om hvor god den var sa hun til slutt ja takk til et glass. Da hun hadde drukket ca. halve glasset begynte hun å kjenne seg veldig rar. Hun gikk fra å føle seg nesten helt edru til ekstremt full, kun av det halve glasset. Heldigvis skjønte hun at det var noe galt og fikk ei venninne til å ringe etter en taxi og følge henne ut. Hun følte seg helt desorientert, hun kjente seg ikke igjen hvor hun var under hele taxituren, husket ikke hvor hun bodde, kun område og de første bokstavene av navnet på gata. I tillegg fikk hun hallusinasjoner, som at hun kikket på hendene sine og så at de hadde leopardflekker før de endret seg til å bli helt sorte.
Vi tenker jo selvsagt at han hun fikk vinglasset av har puttet noe i den. Min første tanke var GHB, men blir usikker på grunn av hallusinasjonene, og slik jeg har skjønt det er ikke det vanlig å få av GHB.
Har dere noen tanker om hva annet hun evt kan ha fått i seg? Er det noe annet som er «typisk» å putte i noen andres drikke?
Har også skjønt at hvis det er GHB vil det være vanskelig å spore nå som det har gått noen dager.
Heldigvis har det jo gått veldig bra med henne, og det var godt at hun var såpass edru før hun fikk glasset og at hun raskt skjønte at noe ikke stemte! Likevel hadde det vært fint å vite hva hun kan ha fått i seg.

Kvinne, 23 år fra Telemark


RUStelefonen svarer:

Det er umulig for oss å vite hva hun eventuelt kan ha fått i seg. Som du skriver, er GHB en av de stoffene man betegner som «voldtektsdop», men det er ikke vanlig med hallusinasjoner ved inntak. Det vil uansett være ute av kroppen hennes nå om hun skulle ta en urinprøve. De mest brukte stoffene i slike tilfeller, er alkohol og hurtigvirkende benzodiazepiner (f.eks. Rohypnol).

Om hun mistenker at hun har blitt dopet ned, anbefaler vi henne å ta en urinprøve fortest mulig. Hun kan ta denne hjemme og sette den i kjøleskapet til hun kan levere den hos legen.  Noen rusmidler og medikamenter er sporbare i lang tid, mens andre vil være ute av kroppen hennes allerede. Å ta en prøve kan muligens gi et svar, men ikke nødvendigvis. Det er uansett den eneste måten å finne det ut på.