Kona mi drikker omtrent hver kveld

Min kone drikker omtrent hver kveld enn 4-6 øl og er synlig beruset, hun går inn til nabo damen og sitter der hver kveld og tar seg noen øl og kommer hjem igjen ca 23 tiden og er beruset og skal begynne å diskutere og krangle og snakker bare tull så jeg går og legger meg, har flere ganger våknet om natten av brannvarsler som så går og da har hun glemt ting i ovnen og sovnet.
Så spørsmålet mitt er hva skal jeg gjøre jeg har prøvd å ta det opp ned hun men hun bare går og vil ikke snakke om det,
????

Mann, 50 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Vi tok bort noe av informasjonen slik at det ikke kan være mulig å identifisere deg.
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg på flere måter; det er tungt å være den som ser på at partneren sin har problemer og det er heller ikke lett å få snakket sammen om disse tingene. At din kone drikker så mye at hun blir synlig beruset nesten hver kveld tyder på at hun har et forhold til alkohol som hun ikke har kontroll over. At hun stadig glemmer ting i ovnen fordi hun sovner av rusen, er jo også potensielt farlig.
Du sier at du har prøvd å ta dette opp med henne, men at hun ikke vil snakke om det. Vi vet ikke om du har gjort disse forsøkene mens hun har vært påvirket eller ikke, men det er et godt tips å prøve å få til slike samtaler når hun er edru. Hvis du ser at du får til en samtale uten at hun har drukket på forhånd, kan disse tipsene være nyttige for deg når du snakker med henne:
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med henne, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør henne om hennes bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når hun er ferdig med å snakke, gjenta det hun har sagt (slik du har forstått det) så hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hennes handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig din kone sitt rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hennes rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av henne.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
Om det er slik at du allerede har forsøkt å snakke med henne mens hun er nykter, eller at dette fortsatt viser seg å ikke gi noen gode resultater, så anbefaler vi deg å søke hjelp av andre. Det kan være positivt for dere å snakke med en tredjepart, dette kan for eksempel være på et familivernkontor eller hos en samlivsterapeut. Vi anbefaler deg også en prat med N.K.S. Veiledningssenter for pårørende til mennesker med rusproblemer – dette er et gratis lavterskeltilbud.