Kjæresten min har startet å ta kokain i helgene/festsammenheng

Hei. Kjæresten min har startet å ta kokain i helgene/festsammenheng. Jeg liker ikke dette, og lurer på om det er farlig? Kan man bli avhengig av å bare ta det i helgene? Og bør jeg konfrontere han med det eller bare la det gå?

Kvinne, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Viser til chat.
Som vi snakket om der, det er viktig at du tenker over dine egne grenser og hvordan du vil/ikke vil ha det i forholdet. Før dere ev. begynner å planlegge konkret for en fremtid sammen, er det viktig at dere snakker sammen om bruk av rusmidler og blir enige om hvordan livsstil dere foretrekker sammen. Et generelt tips er f.eks. å ikke flytt sammen, ikke kjøp hus/eiendom eller andre dyre ting sammen før dere er helt enige om hvordan dere skal forholde dere til rusbruk.
Angående festing, alkohol og kokain. Han  bruker kokain i sammenheng med alkohol. I mange tilfeller betyr det at dersom personen ikke hadde drukket alkohol, ville det ikke blitt noe kokain. Det kan hende det beste for kjæresten din er å begrense festingen generelt. Det kan ofte i seg selv gi gode resultater (mindre drikking og mindre kokain).
Forresten, han henger sikkert sammen med andre som tar kokain (og drikker en del). En annen metode for ham til å endre seg, er å ta avstand fra disse menneskene når de ruser seg. Han kan gjerne ha dem som venner, men f.eks. kan han si at de kan finne på ting sammen utenom festing.