Jeg sliter hvis jeg ikke får røyket eller spist hasj/marihuana

Hei jeg er en mann i 30årene. Jeg har et problem der jeg sliter hvis jeg ikke får røyket eller spist hasj/marihuana. Jeg blir kvalm uten å får noe jævlig med angst. Sosial angst. Jeg får det når jeg ikke får røyket. Jeg har sluttet med det før da gikk det bra. Men iløpe av 3 siste åra har jeg veid både 35 og 70 jeg kan ikke no for det å jeg er skikkelig lei av å måtte gjemme meg hele tiden. Hvis jeg velger å slutte idag så er det slik at jeg kommer til å gå ned i vekt så det blir farlig for meg. Det har skjedd før. Men det har vært mye annet rus i livet mitt jeg har vært avhengig av heroin jeg har hatt en del med rus å gjøre fra jeg var 14 har det vært en del av hverdagen min. Er det slik at jeg må flytte fra det lande jeg er født og oppvokst i for å bli tatt på alvor. Jeg kan dra til legen og det er ikke ofte jeg gjør men pågrunn av min bakgrunn så blir jeg fratatt visse muligheter for å slippe å gå inn i kriminalitet. Jeg må hjelpe meg selv mot angsten. Jeg har jobbet i mange år for å få hjelpen jeg trenger men jeg møter alltid veggen.

Mann, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg, er det cannabis som er hovedrusmiddelet ditt per nå. Er det slik at du ønsker å slutte med dette? Hvis det er noe du vurderer, kan du ha nytte av å kontakte enten Ut av Tåka (driftes av Uteseksjonen i Oslo) eller Retretten. Ut av Tåka er et tilbud til deg som vil slutte eller redusere cannabisbruk. Du kan kontakte dem direkte og trenger ikke gå via lege eller annet helsevesen. Retretten tilbyr abstinensbehandling, sosiale treff, samtaler og annet som kan være nyttig i arbeid med både angst og nettverksbygging.
Du sier du blir kvalm og får angst uten cannabis. Dette er veldig normale reaksjoner. Dersom du bruker cannabis regelmessig kan du oppleve flere av følgende symptomer når du slutter: Irritabilitet, nervøsitet og angst, dårlig søvn, kvalme og dårlig appetitt, rastløshet, depresjon/nedstemthet, kald og varm svette, feber, hodepine.
Disse symptomene går over etter noen få uker, ofte kan det gå raskere. Dersom f.eks. angst og andre plager fortsetter etter at du (eventuelt) har sluttet med cannabis i flere uker, er årsakene trolig andre enn cannabisbruken. Men da vil det bli lettere å finne ut av hva problemet egentlig er, og lettere å jobbe med saken.
Angst er ikke en uvanlig plage/lidelse, og det er flere som har jobbet med dette på egen hånd, f.eks. i samarbeid med Angstringen.