Inndratt førerkort

Fikk varsel om førerkortrisiko ved bruk av opiater etter 2 mislykkede ryggoperasjoner. Frasa meg nye resepter.
Deretter betrodde jeg meg til fastlegen om mine drikkevaner som kompensasjon for smertestillede.. Uten å spørre sender han meg rett til Rusklinikken. De var greie og jeg halverte forbruk.
Så er det tilfeldigheter som vi er en god vennegjeng som har årlig nyttårsfest med god mat ,Innherredsodd m øl og akkevitt og en konjakk til kaffen.
Hyggelig som vanlig,alle drikker mer enn vanlig uten at noen er fulle.
Så bllr jeg innkalt til fastlegen for testing av alternative smertestillende.Han ber om en blodprøve og det var rett etter festen.
Så sender han brev til Fylkesmannen og inndrar mitt førerkort UTEN å informere meg. Jeg fikk kopi av brevet ETTER han hadde sendt det. Det var noe med begrepet PEth. Aldri hørt om før.
Jeg føler meg utsatt for svik og angiveri.
Unødig maktmisbruk. Burde vel snakket med meg og gitt meg skriftlig varsel og orientert om hvor strengt dette praktiseres.
Klage til Fylkesmannen bare preller av.
Fastlegen svarer ikke på brev fra min advokat.
Hva kan jeg gjøre. Dette er en forferdelig belastning å bli hengt ut som rusmisbruker.

Mann, 72 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Ansvaret for helseattesten er det nå legen din som har. Legen har derfor meldeplikt dersom han vurderer det slik at du ikke oppfyller helsekravet til å ha førerkort. Det er fylkesmannen som fatter vedtaket. Reglene for helsekrav til førerkort kan du lese i Førerkortveilederen.
En del av en slik vurdering kan være resultatet av en PEth-prøve. Når du tar en PEth-prøve kalles resultatet en PEthverdi. PEth-verdien gjenspeiler det totale alkoholkonsumet de siste 2-4 ukene før prøvetaking. Du kan lese mer om PEth-prøver på denne siden til St. Olavs hospital.
Vi er usikre på om du mener at du ikke ble informert om at alkoholkonsumet ditt ble testet i det hele tatt, eller om du ikke ble informert om at legen din meldte det inn til fylkesmannen (eller begge deler).
Legen har ikke lov til å teste alkoholbruken din uten at du er informert om det, så dersom du ikke ble informert om dette kan du snakke med advokaten din om det. Når det gjelder meldeplikten til fylkesmannen er det en plikt legen har (dersom vurderingen er at du ikke oppfyller helsekravet), med eller uten ditt samtykke. Likevel kan vi være enig i at legen burde informert deg om dette.
Ønsker du å klage er Fylkesmannen rett instans.