Hvor lenge kan ecstasy påvises i blod

Heisann. Har tatt ecstasy, altså 1pille i sånn 5-6 dager i strekk. Nå søndagen som kommer er det akkurat 2uker siden, påvises det enda i blod i og med at jeg må ta blodprøve?

Kvinne, 20 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
MDMA/Ecstasy kan normalt påvises i blodet i noen timer etter inntak, og i urinen i normalt 2 – 4 døgn.
Vi vil også tipse deg om vår brosjyre om MDMA. Dersom du først har bestemt deg for å bruke MDMA er det lurt å ta noen forholdsregler. Feks. er det ikke lurt å ta MDMA ofte (spesielt ikke flere dager på rad). Ideelt bør det gå flere måneder mellom hver gang du tar det.