Hvor fort kan jeg ta Suboxone etter siste inntak av OxyContin?

Hei!
Jeg er dritt lei oxycontin etter en uke på det etter operasjon. Har ligget på minst 20mg og opptil 40 da morgen dosen på 20 varer ikke igjennom natta. Jeg vil av da jeg opplever bare ubehag da jeg brukte subuxone før det men fikk lov til en uke med oxycontin fra fastlegen da min operasjon var alvorlig. Hvor fort kan jeg ta min neste dose med suboxone etter siste inntak av oxycontin. Hele kroppen min gjør vondt og hadde det faktsisk bedre på suboxone, mye mindre abstinenser og bivirkininger. Jeg var på en lav dose på bare 2mg suboxone. Kan jeg bruke samme dose eller må jeg øke dosen nå etter en uke på oxycontin. Har opplevd at 2mg er egentlig nok da de er urolig sterke; jeg er stabilisert på den dosen. Hører gjerne. Kvinne 40

Kvinne, 40 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi informere om at vi ikke er en akuttjeneste, og at vi heller ikke er medisinsk helsepersonell. Vi anbefaler at du tar opp spørsmål knyttet til bruk av medisiner med legen som skriver dem ut.
Likevel kan vi generelt si dette: du bør unngå å ta Suboxone så lenge du fremdeles har OxyContin i blodet. Ettersom OxyContin er en depottablett, har den forholdsvis lang virketid – omtrent 12 timer etter inntak (kilde: Felleskatalogen, avsnittet «Egenskaper»). Så du bør altså vente minimum 12 timer etter inntak av OxyContin, før du evt. tar Suboxone.
For øvrig bør du også være veldig forsiktig med å øke dosen av Suboxone etter å ha vært uten dem en stund – toleransen for opioider nullstilles raskt. Nå har du jo riktignok brukt et annet opioid i mellomtiden, men for å være på den sikre siden, bør du altså begynne med en lav dose dersom du en dag gjenopptar bruken av Suboxone.