Hvor farlig er det å ta 11 sovetabletter?

hei. eg har ei venninne som som sliter mye psykisk og med selvmordstanker til tider. hu sa hun hadde tatt 11 sovetabletter på èn gang . hvor farlig kan det være ? mvh hd

Mann, 35 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si hvor stor risiko venninnen din var i den gangen hun tok 11 sovetabletter, men det kan potensielt være veldig farlig. Hvor stor risikoen var kommer an på hvilken sovemedisin det var snakk om, hvor sterke tablettene var, hennes toleranse osv. Det vi vi kan si er at når venninnen din har det så vanskelig er det viktig at hun får hjelp. Det kan hun få ved å snakke med legen sin og få en henvisning. Dersom hun allerede går i behandling kan hun fortelle behandleren din som det som skjedde.
Skulle en slik situasjon oppstå igjen må dere ikke vurdere risikoen på egenhånd. Kontakt Giftinformasjonen( 22 59 13 00) eller AMK(113). De hjelper dere.