Hva ruser min søster seg på?

Hei jeg har en søster som har ruset seg i noen år. Men har aldrig vist helt hva hun bruker men har en stor mistanke om heroin. Hun veier rundt 40kg å er blitt veldig tynn. Stemmen hennes henger litt etter når hun prater å hun har veldig sterke meninger om ting når hun er ruset, å hvis hun blir sakt imot blir ho sint.
Håper dere kan prøve å tenke dere hva ho ruser seg på.

Mann, 18 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss og si noe sikkert om hva søsteren din ruser seg på. Skulle vi foreslå noe vil det kun bli antagelser som nødvendigvis ikke vil være til noe hjelp. En annen ting er hva du vil med den informasjonen, og hvordan den kan hjelpe deg eller henne? Uansett hva hun ruser seg på er du sikkert bekymret for henne, at hun er tynn og kanskje ikke har det så bra. Kanskje tenker du at hvis du vet hva hun ruser seg på kan du få henne til og slutte? Men, det er nødvendigvis ikke til noe hjelp å vite hva hun ruser seg på. Det aller viktigste er at hun vil snakke om det, være åpen om det og ønske å gjøre noe med det. Vil hun ikke gjøre noe med det er det lite du eller andre kan gjøre hvis hun er over 18 år.
Vi vet ikke om du har snakket med henne om det at hun ruser seg, men planlegger du og gjøre det anbefaler vi deg å gå inn på hjemmesiden vår og lese «Bekymret for noen«. Der finner du tips og råd om hvordan du snakker med noen om deres rusproblem.
Vi vet jo ikke om du bekymrer deg mye over henne, men gjør du det er det alltid lurt å dele bekymringen med en eller flere andre. Hva med noen i familien din som du stoler på? Du kan også kontakte Helsestasjon for ungdom der du bor,  Kors på Halsen  er en anonym hjelpetelefon for ungdom, eller Landsforeningen for pårørende Oppland (LPP).
De som er pårørende til mennesker med rus og psykiske helseproblemer føler seg ofte hjelpeløse og har mange bekymringer. Det kan hjelpe å snakke med en fagperson som kan gi deg råd om hvordan du skal forholde deg til din søsters problemer. Hva du kan gjøre i en slik situasjon, og hvordan du kan vare på deg selv. Du er også velkommen til og ringe oss eller chatte med oss anonymt for en mer utdypende samtale.