Hva er mest farlig, crack eller kokain?

Hei, jeg er en 10-åring som jobber med et prosjekt om rusmidler på skolen.
Jeg har et spørsmål, hva er mest farlig, Crack eller Kokain.

Mann, 10 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Crack er også en form for kokain. Kokain er vanligvis i pulverform (kokainklorid) som vanligvis sniffes, mens crack kommer i form av små klumper som røykes. Crack fremstilles ved at kokain kokes opp sammen med visse kjemikalier.
Hvilken variant av kokain er farligst? De fleste ville nok si at crack er det farligste. Det er svært avhengighetsskapende (enda mer enn kokain) og er vanskelig å bruke med måte. «Vanlig» kokain er også veldig psykisk avhengighetsskapende, men ikke så ille som crack. Du kan lese mer om kokain generelt på våre sider Fakta om kokain.