Hva er forskjellen på minus og pluss-stoffer?
Hva er forskjellen på minus og pluss stoffer som det kalles på folkemunnen, og hva er forskjellen? har dere noen eksempler på stoffer

Mann, 25 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Minus
Vanligvis, på folkemunne, betegner «minus» stoffer som har en dempende effekt på sentralnervesystemet. Disse har en sløvende virkning. Eksempler inkluderer opiater/opioider (heroin, morfin, kodein osv.) og benzodiazepiner (beroligende legemidler).  I brukermiljøene har «minus» blitt brukt mer spesifikt som betegnelse på heroin.
Pluss
Som du kanskje allerede har gjettet, «pluss» betegner stoffer med motsatt effekt av «minus». Dvs. «pluss» er stoffer med stimulerende effekt på sentralnervesystemet. Stimulerende stoffer. Disse har en oppkvikkende virkning. Eksempler er kokain og amfetamin.
Du kan lese om alle disse stoffene på vår hjemmeside.