Hjemmeboende sønn som ruser seg, hva gjør vi?

Hei, har en sønn på 18 som har droppet ut av skole, kommer og går som han vil og nå kom han hjem ruset og nekter å gå herfra. Hva skal jeg gjøre, har flere barn som jeg ikke vil skal oppleve det her.

Kvinne, 46 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Viser til chat.
Det er ikke lett å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon, men hensynet til de barna som ikke er ruset bør veie tyngst.
Vi anbefaler at dere forsøker å få til en dialog med deres sønn (når han ikke er ruset). Både for å finne ut mer om hans rusbruk, og for finne ut hva han tenker om situasjonen slik den er i dag. Vil han ha/trenger han  hjelp? Vil han fortsette å ruse seg? Om han fortsetter å ruse seg og ikke ønsker å endre det, er det aktuelt at han fortsetter å bo hjemme? Han må ta ansvar for sine egne handlinger og valg, men da også konsekvensene av disse.
Om han bor hjemme (gratis), kan komme og gå som han vil, og ikke har skole, jobb eller andre forpliktelser, har han optimale forutsetninger for å kunne fortsette å ruse seg. Skal han ikke begynne på skolen igjen, bør han finne noe annet å gjøre. Et tips er å sette et tidsperspektiv på situasjonen slik den er nå, og å være involvert i planleggingen. Eksempler på hva dere kan forvente av han er: bidra med husarbeid hjemme, få seg jobb eller gå på skole, flytte hjemmefra.
Du er velkommen til å ringe oss i våre åpningstider (hverdager 11-18) for å diskutere situasjonen ytterligere.