Har Vival som er ett par år gammel, på resept fra lege

Hei. Har vival som er ett par år gammel, på resept fra lege.
Hva gjelder for gamle medisiner? ——>
Kan jeg ta inntil 10 mg pr døgn Og vente min 8 t før kjøring og kjøre lovlig,,,? Evt. 5 mg…?
I seg selv er årsaken til bruken den samme som da jeg fikk medisinen.
Dette må vel gjelde mange andre medisiner på sin måte også. Fikk du paralgin forte en gang og brukte 5 av 20 stk, er det ulovlig å senere bruke dem..,?

Kvinne, 39 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Hva gjelder for gamle medisiner?
Her er utdrag fra artikkelen «Er det farlig å bruke legemidler som har gått ut på dato» (Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 434)
De fleste tabletter og kapsler som er lagret uåpnet og i henhold til oppbevaringsbetingelsene, har minst 70 – 80 % av virkestoffet intakt etter ti år eller mer.
Siden produksjonsdatoen ofte er ukjent, kan det være vanskelig eller umulig å regne seg frem til om et preparat har for eksempel to eller fem års holdbarhet bare ut fra opplysninger om utløpsdato på pakningen. Holdbarhetstiden finnes imidlertid angitt i legemiddelprodusentens fullstendige preparatomtaler (Summary of Product Characteristics, SPC). Disse omtalene er tilgjengelige blant Legemiddelverkets Internett-sider.
Den vanligste årsaken til at legemidler blir ubrukelige, er at mengden virkestoff avtar. En sjelden gang kan imidlertid toksiske metabolitter dannes etter utløpsdato, som for tetrasyklin. Hvis pakningen åpnes, kan holdbarheten bli vesentlig kortere enn den som er påtrykt.
Les mer i artikkelen og snakk ev. med legen dersom du er usikker.
Her er reglene for Vival og bilkjøring:
Helsekrav oppfylt ved regelmessig bruk av:
– Diazepam (Valium, Vival, Stesolid): inntil 10 mg per døgn
Forutsetningen er at det har gått minimum 7 dager siden påbegynt medisinering eller doseendring. Det er ingen «karantenetid» mellom inntak av disse legemidlene og når du kan kjøre bil, så sant du er tilvendt dosen. Men dersom du bruker ett av disse legemidlene sporadisk, skal du ikke kjøre bil så lenge virketiden av legemiddelet varer. Hvilken virketid som gjelder, er noe legen din skal informere deg om.
Dette betyr at du må bruke Vival i minst syv dager sammenhengende før helsekrav er oppfylt.
MERK: Dersom du bruker Paralgin forte i tillegg, skal dosen Vival halveres.
Fikk du paralgin forte en gang og brukte 5 av 20 stk, er det ulovlig å senere bruke dem..,?
Nei, ikke så lenge medisinene er skrevet ut til deg og du har originalpakningen med navnet ditt på.