Har prøvd psykedelika 3 ganger

Hei, er ei jente på 17 år og har prøvd psykedelika 3 ganger. en teng jeg lurer på, skal man bygge seg opp over med å ta en høyere dose? For jeg har holdt meg til 150/200 for hver gang? Og lurer på når jeg kan ta høyere doser?😊

Kvinne, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke hvilket stoff du har brukt, eller hvilke stoffer. Når en snakker om psykedeliske stoffer mener man som oftest rene hallusinogener, f.eks. LSD eller fleinsopp.
Du sier du har brukt 150/200 per gang. Mener du da 150-200 mg (f.eks. MDMA)? Mikrogram (f.eks. LSD)? 150-200 fleinsopp?
Det er ikke helt klart hva du mener med «bygge seg opp over med å ta en høyere dose», men vi antar i det følgende at du snakker om opparbeiding av toleranse.
Det foreligger rask toleranseutvikling for psykedeliske stoffer. Dette betyr at kroppen raskt tilvenner seg stoffet, noe som igjen betyr at enkelte kan oppleve minimal virkning ved på ny å innta psykedelia i kort tid etter en rusepisode. Vanligvis anbefales det derfor å vente lenge mellom hvert inntak.
Hvis det er MDMA du snakker om, er det generelt lurt å ta det så sjelden at du ikke trenger å øke dosene (150-200 mg MDMA er forøvrig en temmelig stor dose).
Vi skjønner at dette ble et lite konkret svar, men vi er som sagt litt usikre på hvilket stoff du mener og er generelt opptatt av skadereduksjon og ønsker ikke gi så mange råd om hvordan folk kan øke dosene.