Har lyst til å bli gravid men er avhengig av sovemedisin.

Hei! Har lyst til å bli gravid men er avhengig av sovemedisin, sliter mye med depresjon og angst og sover ikke uten medisin, kan man feks gå på sovepiller laveste dose altså 1 mg uten noe problemer? og hvis jeg hadde gjort dette hadde babyen fått det fint da? eller hadde den fått noen mangler? off, har hatt det mye vondt opp gjennom livet så det å gi opp sovetabletter fullt ut er uaktuelt, dessverre.

Kvinne, 31 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å gi deg gode råd når det gjelder svangerskap og legemidler fordi det er så mange hensyn som må tas. Vi vet at mange legemidler kan påvirke fosterutvikling på forskjellige stadier og på forskjellige måter. Noen ganger kan det være en løsning å bruke alternativer til opprinnelig medisinering i forbindelse med svangerskap, men slike avveielser må gjøres individuelt i samråd med helsepersonell (lege/jordmor/helsesykepleier).
Vi håper at du kan få hjelp til å finnne en løsning som passer for deg og din livssituasjon hvis du kontakter legen din eller helsestasjonen der du bor.
Lykke til!