Har begynt å injisere Ritalin

Hei,
Jeg har tidligere misbrukt amfetamin, injisering, men jeg har sluttet med dette. Har ikke misbrukt dette på 2.år nå.
Jeg har ADHD og får utskrevet Ritalin. Har tatt dette som jeg skal frem til nå…
men begynte av en rar grunn begynte jeg å injisere dette.
Jeg syntes effekten var så god at jeg ikke klarer å slutte.
Jeg lurer på om dette er farlig?
Har dere noen tips på eventuelt hvordan slutte?

Kvinne, 23 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Å injisere et legemiddel, sammenlignet med å ta det slik det er ment, innebærer som regel en forhøyet risiko. På én side er det en risiko ved injisering i seg selv, som f.eks. kan inkludere infeksjoner, abscesser, bomskudd og lignende. Dette er ting som kan kreve medisinsk behandling. På den andre siden er det også en risiko forbundet ved å injisere Ritalin spesifikt, som først og fremst handler om økt risiko for overdose, samt en økt risiko for at du opplever de mulige bivirkningene av denne medisinen.
Når det gjelder hvordan du skal slutte, finnes det flere fremgangsmåter. Én av dem er at du simpelthen er ærlig med legen som skriver ut medisinen, og at du ber om hjelp til å ikke injisere. Dette kan f.eks. innebære en henvisning til et hjelpetiltak. Men, vær oppmerksom på at dette potensielt også kan innebære at legen ikke lenger ønsker å skrive ut denne medisinen til deg. Om du ikke er villig til å ta den sjansen, blir du nødt til å gjøre dette på egenhånd. Dette vil i så fall være et spørsmål om disiplin og viljestyrke. Du må simpelthen være sterk og ta kontroll over dine handlinger, og gå tilbake til å bruke Ritalin slik det er ment – selv om dette kan innebære at du føler mindre effekt. Da kan det være nyttig å samle hva du kan av motivasjon, for eksempel ved å legge vekt på de mulige skadevirkningene ved injisering nevnt ovenfor. Om du føler at du ikke får tilstrekkelig effekt av å ta Ritalin på vanlig måte, kan du snakke med legen om en eventuell dosejustering.