Hei. Jeg prøvde Molly for første gang på Tirsdag sammen med en kompis, har ikke så mye annen erfaring med dop annet en cannabis. Vi startet med 200mg og fikk en fin rus, og etter ca 2 timer bestemte vi oss for å ta 300 mg til i håp om å få enda bedre effekt, altså til sammen 500mg på 2 timer. Etter dette begynte jeg å hallsiunere masse og så blandt annet fluer som dukket opp fra en portal i stuen min og fluene kom flyvene mot meg og akkuratt i det de traff meg forduftet de. Dette skjedde hele natten. Jeg hallisunerte masse, og det er sikkert mye jeg ikke husker, og blandt annet så jeg at tapeten på veggen min som er blomster blir om til edderkopper. Ingenting av dette var noe særlig skummelt når jeg var rusa, men jeg har opplevd det i hele går og i dag. Jeg hallisunerer og ser masse innekter som dukker opp, og jeg trenger bare å se ut i løse luften som dukker det opp en portal der fluene kommer ut.
I går opplevde jeg og at jeg innbiledte meg at et overvåkningskamera så på meg på rommet mitt og pluteslig hallisunerte jeg at jeg så et kamera.
Føler meg ellers helt etter å ha tatt molly, ikke noe deprimert. Men jeg lurer på om disse hallisuinajsone er vanlige å få, hvor lenge de varer og om jeg burde oppsøke en lege.
Jeg er veldig takknemlig for at jeg fortsatt er i livet, tror ikke vi var langt unna overdose mtp at dette var første gang og tok 500mg rein mdma.
Takk.

Mann, 18 år fra Nordland


RUStelefonen svarer:

500 mg ren MDMA er – som du sier – en veldig høy dose. Selv for erfarne brukere. En vanlig brukerdose ville vært nærmere en femtedel av dette. Vi håper at du tar det i betraktning dersom du kommer til å prøve MDMA igjen ved en senere anledning.

Ja, hallusinasjonene du opplevde er mest sannsynligvis et direkte følge av den høye dosen. Sterke visuelle hallusinasjoner er ikke egentlig veldig typisk MDMA (i vanlige doser), men ved større doser kan det oppstå. Hvor lenge i ettertid disse hallusinasjonene vedvarer er vanskelig å si presist – dette er ganske varierende. Men sannsynligvis vil du merke en gradvis bedring i løpet av de nærmeste dagene, selv om enkelte brukere rapporterer om plager i flere uker etter bruk av MDMA. Dersom du ikke skulle oppleve at disse plagene avtar i løpet av den nærmeste tiden, bør du – som du sier – vurdere å oppsøke lege eller annet helsepersonell.