Godt voksen mann som tar litt amfetamin en sjelden gang

Hei. Jeg er en godt voksen mann som tar litt amfetamin en sjelden gang. Det vil si at det går minst uker mellom hver gang. Dette fordi jeg er bevisst på farene ved for hyppig bruk. Jeg kan bruke 2-3 gram i løpet av en helg og sover da sjelden fra fredag til søndag. Dette medfører selvsagt et par dager for å hente seg inn, men utover det har jeg aldri opplevd noen ubehagelige ettervirkninger. Jeg lever ellers et sunt og aktivt liv og er i god form både fysisk og mentalt. Jeg føler selv at min moderate bruk av amfetamin er helt problemfritt, og at f.eks alkohol føles langt verre for kroppen. Det jeg lurer på er om det likevel finnes noen faremomenter ved min bruk av amfetamin ca hver tredje helg? I mitt hode er dette bruk og ikke misbruk.

Mann, 50 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du er godt voksen og har tydeligvis kontroll på dette. Dersom bruken ikke eskalerer, er det ikke egentlig noen overhengende farer. Allikevel er det greit å huske at ingen rusmidler er uten risiko. Dette gjelder også amfetamin.
De største farene ved inntak av amfetamin og metamfetamin er hjerte/karproblemer og overdoser. Det er også fare for ukritisk atferd og derpå følgende ulykker. Ved mer langvarige inntak over dager (eng.: «binges» eller «runs») så kan dette utløse psykoser. Det er også øket fare for tannskader, hudskader/sår og seksuelt relaterte problemer (dersom dette er aktuelt).
Pass på hjerte/kar. Ikke ta for store doser. Gå regelmessig til kontroll hos lege. I forbindelse med ev. kontroll: Husk at legen din trolig vil inndra førerkortet ditt dersom h*n får vite om dette (grunnet helsekrav til førerkort). Folk i din alder trenger uansett en kontroll av hjerte/kar så det er ikke unaturlig å be om dette.
Kjør aldri bil ruset.
Pass på psyken din. Merker du at du begynner å bli paranoid eller får tunge nedturer, er det viktig å ta gode/lengre pauser.
Amfetamin gir ofte munntørrhet, noe som kan skade tennene dine. Tennene er i tillegg ekstra sårbare på grunn av amfetaminens virkning. For å unngå tannskader er det grunn til å ta noen forholdsregler. Bruk tyggegummi for tørr munn, f.eks. Proxident el.l. Unngå å innta mye søtt (ikke brus/juice og snop). Puss tennene, men vær forsiktig. Puss tenner forsiktig og ofte.
Den sikreste inntaksmåten er å ta det gjennom munnen/spise.
Du finner mer om skadereduksjon i denne artikkelen (amfetamin fra side 29).