Falsk positiv på på THC?

Hei!
Jeg har avlagt urinprøve som ga utslag på THC, men selv vet jeg at det er over 2 år siden jeg har vært i kontakt med dette. Skal sies at dette var en hurtigtest som kan gi ukorrekt svar. Likevel bekymrer det meg litt. Er det slik at andre produkter (feks energidrikk eller snus) kan gi utslag på slike tester? Sikkert et dumt spørsmål, men blir litt paranoid når jeg vet det er over 2 år siden og den likevel sier jeg har det i blodet.

Mann, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
De eneste kildene vi kjenner til er passiv røyking og (i ytterst få tilfeller) store mengder NSAIDs (f.eks. ibuprofen eller naproxen). Det skal sies at begge deler er temmelig usannsynlig kilder til en positiv THC-test. Passiv røyking kan gi positivt utslag dersom du har sittet i et meget lite og røykfylt rom. Når det gjelder NSAIDs har vi hørt om forsøk der det viste seg at under en promille av tester avgitt slo positivt ut på THC (over 500 tester av folk som hadde tatt store mengder NSAIDs).
Utover dette kan i noen tilfeller produkter som inneholder hamp eller visse typer CBD-olje (som inneholder små mengder THC) også gi utslag.
Energidrikk eller snus kan så vidt vi vet ikke gi utslag.
Vi anbefaler deg å ta en ny prøve for å dobbeltsjekke.