Er fortvilet og lei av å drikke for mye.

Jeg drikker ikke hver dag, jeg drikker 1-2 kveder i uka. Jeg jobber som kokk og driver en restaurant så har alkohol lett tilgjengelig hele tiden. Jeg har lyst på alkohol HVER dag. Det blir som en slags treat, noe jeg gleder meg til. Men som sagt jeg lar meg ikke alltid friste, jeg drikker kanskje onsdag og lørdag. Og når jeg drikker drikker jeg mye og fort. Klarer ikke nyte et glass, det går en flaske eller kanskje til og med to med vin. Så blir jeg full, ikke kranglete eller ubehagelig, men full så sovner jeg. Jeg kan ikke dra på fest uten at jeg legger meg ned og vil sove. Jeg jobber mye og er sliten mye av tiden. Jeg vil så gjerne kunne drikke på en mer «sivilisert» måte. Kose meg med et glass vin. Jeg har drukket slik i 33 år. Gleder meg til å drikke, så drikker jeg meg ganske full, så sovner jeg. Jeg har ofte black out og husker ofte lite dagen derpå. Blir umotivert, ikke direkte dårlig, men får pulsen i halsen og er litt angstfull i 1-2 dager etterpå. Jeg har kraftig epilepsi og blir livredd for anfall, så da har jeg tatt stesolid i det siste for å døyve angsten. Men dette gjør jeg ikke bare i sammenheng med alkohol også når jeg sover dårlig, da blir jeg livredd for anfall. Som skissert har jeg et dårlig drikkemønster, usunt og ikke i det hele tatt gøy, slik det kanskje burde være. Jeg nyter bare første glasset eller to så er det over. Jeg vil kunne nyte god vin og mat, en god drink. Men trangen etter å føle meg rusa er større enn nytelsen av den gode smaken et glass vin kan gi. Jeg har mange venner som drikker mye, det er alkohol overalt i så mange settinger. Og jeg ser at alkohol har blitt helt legitimt på daglig basis for mange. Men som mange andre som kan nyte det ene glasset er det håpløst for meg. Det er enten la være eller å drikke hele flaska. Jeg blir bekymret for meg selv, jeg har en far som er alkoholisert og har et svært destruktivt drikkemønster og jeg har helt klart arvet drikke genet hans. Jeg er fortvila og lei av hele situasjonen.

Kvinne, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi får ikke helt tak i hva det er du lurer på her, men vi forstår at du ikke er fornøyd med ditt eget forhold til alkohol. Du skriver at du ønsker å kunne ha et mer sivilisert forhold til alkohol, men at du opplever at trangen til rus er for sterk til at du klarer å stoppe i tide. Dette er nok ikke uvanlig på noen måte, vi får henvendelser fra mange som sliter med det samme som deg, uten at det gjør saken noe lettere for din del.
Du skriver at du er fortvilet og lei av denne situasjonen. I tillegg er er du redd for hvordan drikkingen kan påvirke epilepsien din. Vi tolker deg slik at du ikke vil ha det sånn mer og tenker at det er et godt utgangspunkt for å gjøre endringer. Bare du kan bestemme hvordan du vil ha det og dermed gjøre konkrete handlinger for at den ønskede endringen skal inntreffe. I selvhjelpsprogrammet easychange finner du både kartleggingsprogram og nettbasert selvhjelpskurs, kanskje det kan være et bra sted for deg å begynne.
Hvis du føler at det blir for lite og at du trenger mer hjelp og oppfølging kan du snakke med legen din. H*n kan eventuelt henvise deg videre i hjelpeapparatet hvis dere finner ut at det er hensiktsmessig. Hvis du ønsker å snakke med noen om dette er du velkommen til å kontakte oss. Vi har åpen telefon og chat hverdager mellom 11-18 og du er helt anonym.
Vi anbefaler også artikkelen vår om hjelp til å slutte med alkohol.