Er dette abstinens, og vil det kunne utvikle seg til delir?

Jeg har i lang tid nå drukket for mye alkohol. I snitt har jeg drukket 6 halvlitere med pils 5 dager i uken. Jeg er nå på dag tre uten alkohol. Føler ingen sug etter å drikke, men har en sitrende følelse i kroppen, spesielt i ansikt og hode. Er det abstinens, og vil det kunne utvikle seg til delir? Er veldig engstelig for det. Har en del angstproblemer, er vel derfor jeg har drukket. Har nå innsett at alkoholen må vekk for at jeg skal klare å jobbe konstruktivt med angsten.

Kvinne, 52 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi gratulere deg med at du har gått inn for å slutte. Det er sannsynligvis helt riktig som du sier, at du bør kutte ut alkoholen for å kunne jobbe ordentlig med din angstproblematikk. Dersom du ikke har gjort det allerede, håper vi at du finner noen som kan hjelpe deg i den prosessen, som f.eks. en psykolog.
Hvorvidt det er en risiko for delir eller ikke, kommer bl.a. an på hva du mener med «i lang tid». NHI skriver bl.a. følgende i sin artikkel om delirium tremens:
Tilstanden forekommer hos 5 % av alkoholikere som innlegges i sykehus. Vanligvis utvikles tilstanden hos personer i 30-40 års alderen som har misbrukt alkohol i minst 5 år.
Så, rent statistisk er sjansen for delir lav. Derimot er det helt naturlig å oppleve milde til moderate abstinensreaksjoner i en viss periode når du kutter ut et langvarig forbruk av alkohol. Skulle du mot formodning likevel oppleve delir, vil symptomene normalt oppstå innen 2-4 dager etter drikkeslutt. Skulle du merke at dine plager forverres i en bekymringsverdig grad, kan du vurdere å kontakte helsepersonell, som f.eks. din fastlege eller legevakten.