Er det lov å kjøre bil ved bruk av cbd olje?

Er det lov å kjøre bil ved bruk av cbd olje hvor lenge sitter det i kroppen ,er det 8 timers regel som ved andre smertestillende

Kvinne, 52 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om hvorvidt dette legemiddelet kommer fra lege eller ikke.
Svaret som følger forutsetter at du får det lovlig.
Så vidt vi kjenner til, finnes det per dags dato ikke noe regelverk som spesifikt omhandler CBD-olje (uten THC) og bilkjøring. Men, dette vil etter all sannsynlighet falle inn under lovverket som gjelder for legemidler som kan påvirke kjøreevnen generelt. Der fremgår bl.a. følgende:
Der legemiddelbruken medfører helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, er helsekravet ikke oppfylt.
Og videre, under «Veiledning» og deretter «Cannabinoider»:
Registrerte cannabinoid-legemidler kan være forenlig med føring av motorvogn i førerkortgruppe 1 [klassene AM, S, T, A1, A2, A, B og BE, red.] under forutsetning av at:
• behandlingen er innenfor indikasjon og instituert av spesialist i nevrologi
• pasienten følger legens anbefaling om tidsintervall mellom inntak og føring av motorvogn
• behandlingen følger retningslinjene som angitt under avsnittet «Legemidler» i denne veilederen
• sykdommen i seg selv ikke gjør søkeren uskikket til å føre motorvogn
• det utvises spesiell aktsomhet når bruk av andre legemidler er indisert
• helsekravene etter § 35 er oppfylt ved samtidig bruk av legemidler som er opplistet i § 36
• det ikke benyttes cannabinoider i tillegg til behandlingen med det registrerte cannabinoid-legemiddelet.
Så vidt vi kjenner til er det ingen fast 8-timers grense slik det er for visse andre legemidler.
Vi anbefaler deg å diskutere dette med legen din eller med foreningen for cannabismedisin.