En venn av min datter driver med hasj – hvordan skal vi gå videre?

Hei
Min datter på 13 år (og hennes 4 venninner)ble spurt om og ta imot hasj for en gutt i gjengen sin. De ante ingen ting om at det var noen som drev med dette enda og frika litt ut. 2 av jentene har turt og ta opp dette med foreldrene sine og vi har snakket litt sammen om hvordan vi skal gå videre i denne saken. Jeg hadde jo ønsket og vist om dette hvis det var mitt barn som testet narkotika (røyk og alkohol også vist).
Så langt har vi bare bedt jentene og vise denne gutten at hasj ikke er kult, men ikke nødvendigvis fryse han ut i skolesammenheng. Har spurt om å få være med dem noen kvelder nå, men de har heldigvis sagt tydelig ifra at så lenge han driver med dette så er det uaktuelt og henge sammen.
Hvordan skal vi gå videre? Kontakte skole, foreldre? Ønsker jo ikke at dette skal håper ut over jentene våre

Kvinne, 38 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette bekymrer dere. Ettersom det er snakk om barn helt nede i 13-årsalderen her, tenker vi at dette nok er litt bekymringsverdig, ja. Sånn sett er det nok også rimelig å gjøre som du foreslår – å kontakte skole og/eller foreldre. Kanskje vil også Barnevernet være aktuelle å ta kontakt med.
For øvrig høres det ut som en rimelig ordning at jentene ikke fryser ham ut av gjengen, men er tydelige på at samvær ikke er aktuelt så lenge det innebærer bruk, oppbevaring, omsetning o.l. av hasj.
Du – eller noen av de andre foreldrene – er også velkomne til å kontakte oss på telefon eller chat for en nærmere samtale om dette. Men i første omgang tenker vi altså at skole og/eller foreldre er et naturlig neste steg for dere å henvende dere til.