Dårlig i en uke etter bruk av kokain og amfetamin

Hei. Jeg har vært dårlig i en uke nå. Siden forje lørdag. Var så dum at jeg kjøpte litt kokain av en på gaten og tror jeg fikk i meg noe amfetamin på det nashspillet jeg var med på. Har vært svimmel, følt meg varm, hodepine, prikking i hele kroppen og stikking i brystet. Kan dette være av det jeg fikk i meg? Eller kan det være noe annet? Vet hvertfall at jeg skal holde meg langt unna dop og rusmidler! Prøvde dra på legevakten idag men satt i 5 timer og ventet så orket jeg ikke mere så jeg dro hjem. Er det nødvendig å dra til legen? Eller er dette noe som går over?

Kvinne, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si noe sikkert om hvorfor du har fått disse reaksjonene når vi ikke vet hva du har fått i deg. Men om vi antar at du har fått i deg kokain og amfetamin kan vi si at begge disse stoffene skal være ute av kroppen din nå og dermed ikke skal ha noen direkte påvirkning på deg lenger.
Det imidlertid ikke uvanlig at det tar litt tid før kroppen og hjernen kommer seg igjen etter å ha vært påvirket av rusmidler. Av og til kan det medføre symptomer som du beskriver, og dette er ofte i noen grad psykisk betinget. Det vil gå over av seg selv etterhvert, og jo mer du klarer å slappe av jo fortere vil det gå.
Men om du ikke føler at du blir noe bedre er det nok lurt å ta en prat med helsepersonell og få sjekket at det ikke er noe annet som feiler deg.