Dårlig av Aduvanz

Hvorfor gjør lisdeksamfetamin (Aduvanz) meg følelsesløs? Både 30mg og 50mg.
Ritalin gjorde ingenting på humøret på 80mg og 120mg.
Mer konsentrert på alle de dosene, og rolig men føler jeg ikke har følelser på deksamfetamin?? blir kun glad sånn 14 timer etter jeg har tatt det.
Aduvanz gjør også at jeg føler risting under huden. men er jo fysisk rolig, gir ikke mening? noen ganger var det vanskelig å puste og få luft. kan jeg bare slutte eller vil dumme ting skje da
ritalin hadde ikke noe sånt dumt, skjønner ingenting.
tror dere jeg kan be legen om å få dobbeldose 80mg dagen? siden en slik dose bare varer 2 timer for meg? eller må jeg være følelsesløs på Aduvanz? er 160mg ritalin dagen da for mye? har ikke gjort det, aldri mer enn 120 når jeg gikk på det.

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber i RUStelefonen er ikke leger, og vi kan derfor ikke gi deg råd om hvordan du skal bruke medisinen din. Det er ikke uvanlig å reagere forskjellig på ulike medisiner. Det betyr at du kan få bivirkninger av Aduvanz som du ikke fikk av Ritalin. Det at du opplever at Aduvanz gjør deg følelsesløs, at du «rister under huden» og at det noen ganger er vanskelig å puste ordentlig er noe det er veldig viktig at du snakker med legen din om.
Forklar legen din hvordan du har det, da er det mye lettere for hen å finne en god løsning.