Brystsmerter av cannabisrøyking?

Hei, jeg har fått brystsmerter som plager meg når jeg sitter stille. Smertene kommer noen ganger i ryggen og kan oppstå plutselig. Har vært hos legen og har fått bare beskjed om at dette skyldes stress i hverdagen. Jeg har blitt sjekket og alt skal være fint med tanke på hjertet. Jeg har tidligere fått smerter grunnet astma og under pollensesongen. Jeg har røyket cannabis noen ganger og tenker at dette kan være årsaken til at jeg fikk disse smertene. Da jeg også har lest litt mer om dette på nett.
Håper dere kan gi meg et godt svar!

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Uten at vi kan si dette med 100 % sikkerhet, tenker vi at det er tvilsomt at brystsmertene skyldes røykingen. Særlig dersom «noen ganger» bare betyr et fåtall ganger. Dersom det er slik at du røyker ofte, og merket disse smertene like i ettertid av røykingen, er det kanskje en mulig sammenheng. Det er prinsippet også mulig at du har reagert på pollen, som det noen ganger kan finnes spor av i cannabis (særlig marihuana). Men, brystsmerter kan ha mange mulige årsaker (bl.a. stress, som legen mener). Det er ikke typisk cannabis å forårsake brystsmerter ved sporadisk bruk, og/eller i betydelig ettertid av bruken. Derfor tenker vi at du nok kan ta utgangspunkt i at legen gjør en korrekt vurdering.