Brukt at alkohol og Sobril – hva bør jeg gjøre?
Jeg har drukket og tatt sobril i 5 dager. Nå føler jeg meg syk. Hva bør jeg gjøre?

Mann, 54 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke noe om hvor mye du har drukket og hvor mye Sobril du har tatt. Når du nå opplever deg syk, kan det skyldes at du har abstinenser/ettervirkninger. Du kan lese mer om alkoholabstinenser, og benzodiazepiner/Sobril på vår hjemmeside. Artiklene gir også tips og råd om hvordan du kan slutte.
Du spør også om hva du kan gjøre, men det er litt vanskelig å vite om hva? Hvis det er hva du skal gjøre med abstinensene er det lite annet å gjøre enn å vente til de går over. Ta det med ro, drikk gjerne en blanding av salt og søtt (f.eks eplemost og Farris) og spis så mye du orker. Klarer du ikke holde på mat og drikke, mister søvn, får kramper, får sterk depresjon og angst, eller lignende – bør du oppsøke lege eller legevakt på 116 117 for hjelp.
Hvis du ønsker må du gjerne ringe oss på 915 08 588 for en mer utdypende samtale om hva du kan gjøre.