Bruker Vival når jeg skal ut og fly.

Jeg bruker vival 5mg. Dette er pga jeg får pusteanfall og angstanfall i fly. Nå neste søndag skal jeg fly først 1,5 t til Amsterdam også ca 2 t og 10 min videre til Barcelona. Og hjem 6 dager senere skal jeg fly ca 2 t og 20 til Amsterdam og 1,5 t hjem derifra til kr sand igjen.
Var hos fastlegen i går men han gav meg aldri noe godt nok svar på dette. Jeg lurer på hvor mye og hvor mange tabletter jeg skal ta på en vei og når jeg skal ta de for å komme meg gjennom flyreisen uten å måtte stresse m å få angstanfall. Må igså nevne at jeg ikke er redd for å fly og være høyt oppe, problemet mitt er den følelsen av klaustrofobi, det å være stengt inne.
Vil gjenre klare å slappe av..
Jeg er ellers ikke avhengig av vival eller noen andre medisiner, kun når jeg skal ut å fly.
Også lurer jeg på om du har noen tips til hva jeg skal gjøre når jeg kjenner den uggne følelsen om at jeg ikke får nok luft og får panikk.

Kvinne, 20 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi orientere om at vi ikke er medisinsk helsepersonell, og legen din bør være den nærmeste til å gi deg råd. Med henvisning til Felleskatalogen.no informasjon om Vival bør du bruke så lite som mulig. Så prøv deg frem med 5 mg og kjenn etter om det virker. Vival tas raskt opp og du bør kjenne effekt etter ca. 30 – 60 minutter. Har du ikke oppnådd ønsket effekt etter en times tid kan du ta en halv til (Vival har delestrek), og evt. en halv til etter en tid. Vival har lav overdosefare, men vær forberedt på at du kan bli ganske trett, så du bør absolutt ikke drikke alkohol når du tar Vival.
Vi er ikke hverken leger eller psykologer her så hva du bør gjøre når du kjenner på sterkt ubehag kan vi ikke svare deg på. På Kognitiv.no har de en artikkel om flyskrekk som du kan ha nytte av å lese. Søker du på nettet så finner du også flere som tilbyr kurs for å bli kvitt flyskrekken.