Bråsluttet med Seroquel

Hei. Har gått på Seroquel i 5 år nå fast. Siste året har jeg brukt 800mg vær kveld pluss 300mg morgen og kveld i Seroquel depot. Har nå måttet slutte av diverse årsaker. Bestemte at det er best og slutte med alt på en gang. Trodde ikke jeg var avhengig før nå. Har masse rare symptomer men vet ikke om det er abstinenser. Hva slags abstinenser kan jeg forvente meg og hvor lenge kan de holde på? Når forsvinner «suget» etter Seroquel?

Mann, 20 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber i RUStelefonen er ikke leger.  Vi vil derfor anbefale deg å ta kontakt med legen din for veiledning tilpasset deg og din helsetilstand.
Vi kan likevel si noe generelt om Seroquel og abstinenser. Det er ikke uvanlig å få abstinenser når du bråstopper med Seroquel etter å ha brukt det over tid.  Vanlige seponeringssymptomer er søvnløshet, hodepine, svimmelhet, kvalme, oppkast, diaré og irritabilitet. De fleste vil føle seg mye bedre etter en uke, men dette er individuelt.
I følge Felleskatalogen er det anbefalt å trappe ned over en periode på minst 1-2 uker for å unngå akutte symptomer. Mange må nok også bruke lengre tid enn dette.