Jeg har hatt kroniske smerter siden ungdommen, både i rygg, skuldre, armer, hofter og nakke. Er beinskjør og har vært gjennom mange operasjoner. Har også tatt Gastric bypass for mange år siden. Har tidligere brukt paralgin forte opp til 8 pr døgn som jeg sluttet med for 15 år siden. Jeg klarte noen år uten men jeg slet med mye smerter. De siste årene har jeg brukt nobligan retard 150+150, trappet ned noen år til 150+ 100, og senere til 100+100. Dessverre finnes ikke retarden i lavere doser. I dag er det mandag. Forrige søndag morgen tok jeg siste tbl etter 3 dagers halv dose. Tilsammen har jeg stått på Nobligan retard i 10 år tenker jeg. Det har vært tøft. Smerter i lårene og rygg særlig. Og veldig stiv i kroppen. Hele kroppen bevrer og jeg har hatt diare hele tiden. Er veldig utmattet, og har hjertebank. Sover noen få timer annenhver natt på 1/2 innsovningstbl og tar 600mg ibux * 3 og 1 g panodil * 3 pr døgn. Jeg jobber i helsevesenet og jeg vet at dette er abstinenser, så det er enklere å holde det ut da. Jeg er veldig spent på hvor mye smerter jeg har etter så lang tids bruk. Har slitt med lav konsentrasjon og dårlig hukommelse og orker ikke å ha det slik lenger. Vil hukommelsen komme helt tilbake eller er jeg evig skadet av tbl.? Hvor lenge vil utmattelsen og skjelvingene vare? Hvordan arter hyperadrenerg reaksjon og plutselig opptak av serotinin igjen?

Kvinne, 50 år fra Østfold


RUStelefonen svarer:

Når det gjelder abstinenser etter bruk av opioider, vil ofte de verste plagene være overstått i løpet av de første dagene (noen ganger ukene) etter seponering. Deretter kan man ofte forvente en viss grad av abstinensplager i noen uker etterpå, men som regel ikke i like sterk grad. Ettersom du har brukt denne typen medisiner i lang tid, er det nok grunn til å forvente at det også vil ta litt tid før abstinensplagene er helt borte. Men, dersom de plagene du nevner (smerter, løs mage, utmattelse, hjertebank, søvnvansker, redusert konsentrasjon og hukommelse) faktisk kun er abstinenser, er det sannsynligvis slik at dette vil forbedre seg etter hvert som kroppen får stabilisert seg tilstrekkelig.

Hvorvidt hukommelsesproblemene (og eventuelle andre plager) vedvarer lengre enn som så eller ikke, er dessverre ikke mulig for oss å forutsi. Der anbefaler vi at du ser det litt an, snakker med foreskrivende lege ved behov. Det samme gjelder for øvrig også en eventuell hyperadrenerg reaksjon – det blir dessverre utenfor vårt kompetanseområde å uttale oss om, og anbefaler at du oppsøker en spesialist dersom dette skulle bli et aktuelt emne for deg. I ditt tilfelle er det jo tross alt snakk om en forholdsvis bred og sammensatt sykdomshistorikk, så alt i alt er det en fordel om du har tilstrekkelig oppfølging fra helsepersonell.

Vi har skrevet litt generelt om prosessen med å gå av opioider i vår guide Hjelp til å slutte med opioider – kanskje vil du ha nytte av å lese den.