1400 mg Elvanse på én gang … farlig?

Hei er 19 år gammel. Lurer bare på om det er farlig å ta 20 stykk Elevanse medisin 70 mg på engang..?
Det blir da 1400 mg
Hvis du lurer på vekt så veier jeg 85 kg hvis det skal hjelpe.

Mann, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ja, det kan være farlig. Dette er en alt for stor dose, selv for en person som er vant til å bruke store mengder. Maksdose Elvanse bør ikke oversitge 70 mg per døgn.
For store doser kan føre til:
• Høy kroppstemperatur – over 40 °C
• Svært høyt blodtrykk, hurtig puls, og hjerterytmeforstyrrelser
• Vasokonstriksjon (sammentrekning av blodårer) og lokal blodmangel
• Komplikasjoner som kramper, alvorlig ødeleggelse av skjelettmuskulatur, nyresvikt, multiorgansvikt, sirkulasjonskollaps, respirasjonssvikt og koma
• Hjerneblødning
• Hjerteinfarkt
• Forvirring og ev. delirium
• Psykose
Har du fått i deg for mye av et legemiddel, ikke nøl med å ringe 113, de hjelper deg. For informasjon om giftige stoffer og/eller legemidler, ring Giftinformasjonen hele døgnet på 22 59 13 00.