Vondt i hodet når jeg ikke tar smertestillende

Hei, jeg tror jeg er avhengig av Ipren, Ibux eller Alvedon, jeg trenger det daglig for å ikke få vondt i hodet og jeg begynner å bli ganske bekymret, takk for svar.

Mann, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ipren og Ibux har ibuprofen som virkestoff. Alvedon har paracetamol som virkestoff. Ingen av disse stoffene er kjent for å gi fysisk avhengighet. Hvis du har vondt i hodet når du ikke tar smertestillende kan det hende at du egentlig har vondt i hodet ganske ofte, men at du ikke merker det fordi du tar tabletter.
Uansett hva som gjør at du har vondt i hodet er det best at du sier dette til noen. Du kan gå til helsesykepleier på skolen( det som het helsesøster før), si det til foreldrene dine eller dra til din nærmeste helsestasjon for ungdom ( det er gratis, og du trenger ikke å bestille time). De kan hjelpe deg å finne ut av hvorfor du får vondt i hodet, og hva dere skal gjøre med det.