Testing av rusmidler

Hei, Lang historie veldig kort, ble dopet ned og har aldri følt meg slik før, Jeg har vært i en rar tilstand i snart to dager, men det begynner endelig å gå over, Jeg har behold innholdet i flasken slik at jeg kan teste dette, Mitt spørsmål er, Hvor skal jeg henvende meg for testing av innhold i flasken. Flere har sagt gå til politiet, men saken blir henlagt da politiet i min kommune er ekstremt under bemannet, Hvis jeg få flasken testet og kommer med en politi anmeldelse med bevis så blir det en annen sak.
Noen som vet hvor jeg kan få innholdet testet?

Mann, 25 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
I slike situasjoner er ofte det enkleste å ta en hjemmetest av urinen din og se hva den slår ut på. Slike tester kan du bestille på nettet, eller ta hos legen. Hvis du bestemmer deg for å teste urinen din er det viktig at du får tatt en prøve så snart som mulig, du kan bare bruke en ren beholder og sette den i kjøleskap til du får tak i en test eller leverer på legekontor.
Ønsker du å anmelde forholdet kan du absolutt det, og da kan du også levere inn flasken slik at de kan teste det. Du kan også be politiet teste flasken uten å si noe om hva som har skjedd, men som du selv sier har du ingen garanti for at de faktisk vil gjøre det.
Et annet alternativ er å bestille «test kits» på nettet, men dette alternativet kan være ganske omfattende da de fleste test kits bare tester for et spesifikt stoff eller noen få stoffer. Har du en formening om hvilke stoff som kan være aktuelle kan dette likevel være et godt alternativ.