Tar tre til fire Valium, når kan jeg kjøre bil?

Hei. Lider av odontofobi og har fått valium av legen, tar tre til fire valium før tannlegebesøk. Legen har gitt meg informasjon om at fler enn en valium kan sitte lenge i kroppen, men hvordan vet jeg når all valium er ute av kroppen slik at jeg kan kjøre bil?

Mann, 49 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at Valium kan sitte lenge i blodet. Med mindre du tar en blodprøve, er det vanskelig å vite eksakt når alle spor av Valium er ute av blodet – dette vil kunne variere litt fra person til person. Men, vi kan vise til denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus, som anslår at et inntak av 10 mg diazepam (virkestoffet i Valium) vil kunne sitte i blodet i 30-160 timer. Dersom du har tatt 15-20 mg, bør du regne nærmest det dobbelte av dette, for å være på den sikre siden. Og generelt skal du selvsagt ikke kjøre bil med mindre du føler deg skikket til det, selv om du venter såpass lenge.