Store smerter – alternative opioider?

Jeg har brekt Venstre skulder i forbindelse med ett fall for 1 uke siden. Det var ikke såå alvorlig at jeg måtte opereres men går med fatle rundt halsen og livet… smertene er uutholdelige, og jeg har fått tramadol og Paracet for smertene.. noe som ikke hjelper i det hele tatt… Er det noe annet alternativ det er mulig å bruke?
Hilsen ei med sinnsykt med smerter og som ikke kan gjøre noen ting uten at dette gir smerter i hele armen

Kvinne, 53 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og gir ikke medisinfaglige råd. Vi kan gi deg et veldig generelt svar om smertestillende medikamenter.
Det finnes en rekke ulike opioider (smertestillende medikamenter), både naturlige (f.eks. kodein, morfin) og syntetiske (f.eks. oksykodon, buprenorfin, fentanyl, ketobemidon, petidin og dekstropropoksifen). Jo sterkere et opioid er, jo bedre smertelindring gir det. Men jo sterkere det er, jo mer avhengighetsskapende er det. Derfor vil legen ofte bruke det opioidet som er minst risikabelt med tanke på avhengighet.
Som du ser, det finnes mange alternativer. Dette kan du diskutere med legen din. Merk at sterke opioider gir høy risiko for problemfylt bruk og seponeringsvansker.