Stilnoct og Imovane

Jeg bruker en halv Stilnoc 10mg pr natt. Har også brukt imovane,iblant ,da også en halv 7.5mg .Liker ikke å ta tabletter, men får ikke sove uten og jeg er hjertesyk og får veldig høyt blodtrykk om jeg ikke får sove. Fikk en apodorm av min datter, tok bare en halv, men ble dårlig og fikk hallusinasjoner. Er blitt litt redd etter den erfaringen. Men jeg er nødt å ha sovemedisin.Hva vil dere anbefale av Stilnoc eller Imovane. Jeg er blitt litt redd nå, så jeg vil gjerne ta dem med minst bivirkning. Jeg er 84år og har brukt sovemedisin i ca 2år nå. Jeg kan få imovane av min datter, men er redd jeg skal få en reaksjon, selv om jeg ikke har gjort det før. Ho fikk nemlig en reaksjon på dem og kan ikke bruke de. Bør jeg holde meg til Stilnoc? Spør, for jeg er overallerisk og redd for å få en reaksjon på Imovane. Vær så snill å hjelpe meg så godt dere kan. Må tilføye, at jeg aldri har hatt en reaksjon på Stilnok. Mvh anonymisert.

Kvinne, 84 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er mange som har spørsmål knyttet til bruk av legemidler. Hovedregelen er at de skal tas slik som foreskrevet av lege. Begrunnelsen for dette er at det er legen som innehar den medisinske kompetansen og ansvaret for deg som pasient. Vi er ikke helsepersonell, og kan ikke rådgi deg i denne typen spørsmål. Vi anbefaler heller ikke ulike preparater.
Det er positivt at du har et bevisst forhold til din medisinbruk, og for å få et riktig og konkret svar kan du ta kontakt med din lege.