Hei. Jeg ble utbrent og gikk på en kraftig psykisk smell for over 2 år siden, var da nødt til å bruke Sobril for å i det hele klare å fungere nogenlunde. Brukte ikke mye Sobril, 10 hver dag i noen uker. Men etter dette delte jeg en 10 mg i 4 deler, og tok en kvart tablett hver dag og av og til også bare et lite flak hver dag av tabletten i flere måneder. Ca 4 måneders bruk tilsammen. Fikk heftige abstinenser da jeg kuttet de brått, og de abstinensene er det verste jeg noengang har opplevd! Fikk alt av symptomer, både fysisk og psykisk. Mulig det ble ennå verre for meg da nervesystemet mitt kollapset (psykisk smell) og jeg ble hypersensitiv for alt. Jeg kuttet de uansett helt ut, og nå er det over 1,5 år siden. Har ikke tatt en eneste Sobril etter dette og abstinensene ble gradvis mindre og mindre.

Men for 4-5 uker siden fikk jeg tilbake disse abstinensene, de begynte med ørhet/svimmelhet (kjente det igjen) og fortsatte med full tyngde og slo meg helt ut. Etter 1,5 år uten Sobril! Er verst på morgenen men ganske bra på kvelden. Klarer ikke kjøre bil på morgenen pga vanvittig angst og symptomer.

Hva kan utløse slike senabstinenser? Hadde en periode med mye stress i forkant av dette. Kan det være årsaken? Testet også ut melatonin for søvn på samme tiden, kan dette ha trigget abstinensene?
Hvor lenge kan disse senabstinensene henge i nå?

Vurderer å prøve lavdose Cipralex (i samråd med fastlege), hovedsaklig pga utmattelse og utbrentheten. Kan Cipralex ta abstinensene?

Mvh Kvinne, 36

Kvinne, 36 år fra Trøndelag


RUStelefonen svarer:

Det er vanskelig å gi et svar på hvorfor du plutselig ble ør/svimmel, fikk sterkt angst og andre symptomer. Disse symptomene kan komme av mange ulike ting, som endret livssituasjon, stress, bivirkninger av nye medsisiner osv. Det er ikke vanlig å få abstinenser igjen etter at du har sluttet med Sobril og vært abstinensfri i lengre tid, men vi kan ikke utelukke at det er sånn for deg.

Vi vil anbefale deg å ta kontakt med legen din slik at dere kan undersøke hva som kan være årsaken til disse symptomene. Har du spørsmål om senabstinenser vil vi anbefale deg å ta kontakt med Retretten. De er kjent med dette temaet og kan gi deg mer informajson.