Problemer ved injisering av amfetamin

Hei jeg kjøpte amfetamin i Oslo,og da jeg injiserte det så svei det så syykt.Aldri vært borti noe som det her.Jeg er godt kjent med at selgerne blander ut amfetamin med forskjellige ting og har kjøpt forskjellige typer som har hatt forskjellige «bivirkninger»,men aldri noe så vondt så dette her.Det området rundt der jeg injiserte ble helt hovent med blåmerker.Likevel tok jeg alt det jeg hadde kjøpt(5g)og stoppet ikke når jeg inijserte det når det gjorde vondt for det gjorde jo vondt hele tiden så jeg skrek inni meg av smerte og bare trykte det inn.Amfetaminet luktet så sterkt og kjemisk,det luktet rett og slett falskt,som en kopi av amfetamin.Hva kan dette ha vært?Det var ikke Kreatin eller engelsk salt eller noe,de er ingenting i forhold til dette her. Så igjen når det ble tomt,kjøpte igjen i Oslo av noen andre,og fikk akkurat det samme greiene.Jeg ble ikke rusa av det,ikke våken heller,og fikk lav/uregelmessig puls.Hver gang jeg tok det her så fikk jeg problemer med og puste og veldig lav og uregelmessig puls at jeg ikke kunne noe annet enn og ligge i ro.Pulsen på sitt laveste lå på 45.Jeg har lav puls til vanlig men dette her var bare skummelt.og det har skjedd hver gang jeg har tatt noe av det her greiene.Kan det være PMMA/PMA?
Også lurte jeg på,kan man dø av og inijsere salt?Er det sånn at man garantert dør hvis man gjør det bare en gang?Det er flere som blander med det,kan det har vært det?Hvordan kan jeg vite om jeg har ødelagt blodårene at det er vanskelig for kroppen og pumpe blodet til hjertet?Jeg blir fysisk veldig dårlig hver gang jeg begynner og inijsere igjen.(Prøver og slutte,så går det kanskje noen uker også begynner igjen)Jeg blir veldig svimmel,veldig tungt og puste,må «gjespe» hele tiden for og få oksygen,og får kraftig migrene(hvertfall når jeg ikke får puste).Hvordan finne ut hva det skyldes?
Jeg er veldig selvdestruktiv at jeg har rett og slett ikke brydd meg om hva,hvor og om det er lurt.Eks. så kan jeg ta flere gram(5g) på en dag.eller at jeg sitter i flere timer og inijserer og det er ingen plass jeg ikke har stikket,til og med injisert i blodårene på håndleddet(hørt det ikke er bra,men hvorfor/hva kan skje?)jeg har tidligere injisert filmdrasjerte tabletter.Jeg skjønner ikke/tror ikke når noen sier til meg at noe er livsfarlig,så jeg ignorerer det og bare fortsetter.I det siste har jeg begynt og tenkt.og jeg vil meg selv ikke så vondt så dette her mer.Setter pris på svar.Takk.

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis du har bommet på åren, er det naturlig at det svir og at det blir blåmerker. Vi kan ikke svare på hva det er du har fått i deg. Dette er noe du ev. må ta opp med folk som jobber ute i rusmiljøene – de har muligens oversikt over om det er dårlig stoff i omløp. Om du bruker så store mengder (5 gram) amfetamin på dager du ruser deg, er det svært risikabelt. Det er risikabelt enten du har fått god eller dårlig amfetamin, eller noe «bøff». Og, ja, det kan være dødelig å injisere salt dersom det er store nok mengder.
Du kan få hjelp til skadereduksjon og annen helsehjelp. Du kan også snakke med noen som kan hjelpe deg med å begynne en endringsprosess med tanke på å slutte (eller hvert fall redusere) bruken av amfetamin.
Snakk f.eks. med Uteseksjonen i Oslo, de har mange gode tilbud. Du kan besøke deres Rådgivningstjeneste i Maridalsveien 3 mandag til fredag kl. 10:00–15:00. Du trenger ikke å ha en avtale. Her kan du få:
• svar på spørsmål( for eksempel om injisering)
• informasjon om hvilken hjelp du kan få
• møte noen å snakke med (sosial- og helsefaglige ansatte)
• lavterskel psykologtjenester
• rådgivning, oppfølging og samarbeid
Er du i akutt krise, kan du kontakte Oslo kommunes Sosial og ambulant akuttjeneste. De jobber med helseproblemer, psykisk helse og selvmordsfare, rus, sosialtjeneste og livskriser.
PMMA
Det høres lite trolig ut at det er PMMA du har fått i deg. Rusen av PMMA minner både om ecstasy og amfetamin, og er stimulerende hallusinogen. Rusvirkningen kommer langsomt sammenliknet med amfetamin og metamfetamin, noe som kan risikere at brukeren tar mer for å få virkning.
• Hallusinasjoner
• Eufori/lykkefølelse
• Hjertebank
• Uro
• Unormale øye- og munnbevegelser og
• Varmefølelse
Risikoer/overdose PMMA
• Hjerterytmeforstyrrelser
• Hjerneslag
• Kramper og muskelrykninger
• Feber
• Forvirring
• Hallusinasjoner
• Koma