Ønsker å slutte med alkohol

Jeg har i lengere tid drikt alkohol hver dag.Jeg har alltid likt å ta en fest,men etter et lengere fravær fra jobb på grunn av et knekt bein så startet jeg med å drikke tidligere på dagen.Før så tok jeg kanskje en øl på kvelden i tillegg til fest på lørdag.
Etter at kjæresten flyttet ut så har det blitt mye alkohol og jeg føler at jeg trenger alkohol for å fungere.
Jeg ønsker ikke tips om at jeg skal gå til legen med det her.Det vil aldri skje.
Men jeg får abstinens av å ikke drikke.
Jeg reiser på jobb kl 07 hver dag,og jeg åpner en øl når jeg kommer hjem.Kjører aldri i fylla.Drikker aldri øl etter kl 20 på hverdager.
Men jeg trenger alkohol hver dag.
Hvordan kan jeg få til å slutte på egenhånd?Hvordan kan jeg slippe abstinenser?Funker det at jeg trapper ned gradvis?Det går ikke å bare la vær å drikke.

Mann, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det er flott at du tar tak i alkoholproblemet ditt før det blir mer omfattende enn det er nå. Du skriver ikke hvor mye du drikker daglig, men antar at det er ganske mye siden du opplever det som et problem.
Du spør først om hvordan du kan slutte på egenhånd? De aller fleste som drikker for mye alkohol reduserer forbruket eller slutter på egenhånd. Mange trenger også hjelp, men det er ingen ting i veien for at du kan prøve å gjøre det på egenhånd. Den viktigste faktoren for å lykkes er at du er motivert. At du er bevisst på hvorfor du ønsker å slutte, og de fordelene det gir deg. Vi har skrevet om «Hjelp til å slutte med alkohol» på vår hjemmeside. Kanskje finner du nyttige tips og råd der.
Du spør også om hvordan du skal slippe abstinenser, og om det hjelper å trappe ned. De aller fleste som drikker mye over tid vil få abstinenser når de slutter. Det hjelper å trappe ned en uke eller to på forhånd (avhengig av hvor mye du drikker), men når du slutter helt vil du nok oppleve abstinenser. Dårlig matlyst, svette, hodepine og være uopplagt i en ukes tid er ikke uvanlig.
Du skriver ganske kort om din situasjon og omfanget av problemet ditt. Ønsker du mer veiledning er du velkommen til å ta kontakt med oss på chat eller telefon for en utdypende samtale.