Nå skal jeg slutte med Rivotril

Hei.Har brukt Rivotril 2 mg i 30 år.Sobril 30mg ca 30 år.Nå skal jeg slutte med Rivotril.Hun så bare du gjør sånn og sånn.Får du angst så er det bare i ditt hode for Rivotril hjelper ikke på angst.Nå er jeg nede i 0,5 mg.Har brukt det i 4 uker.Ringte legen og då så hun jeg bestemte selv hvor tid jeg ville gå ned til 0,25.Har lest at det er når det nærmer seg slutten det er værst. Er det smart å trappe ned med minst mulig nå på slutten .Har det tøft men jeg må jo gjennom det.Kan det bli lettere om jeg tar det laaangsomt.

Kvinne, 68 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ja det er lurt å ta det langsomt. Prøv deg gjerne frem med det du foreslår og se an hvordan det går. Blir det for vanskelig, kan du gå enda langsommnere frem. Det høres ut som legen din er temmelig fleksibel på dette.
Rivotril er ikke egentlig beregnet på angstproblemer. Det er en epilepsimedisin. Men det kan nok hjelpe på angst, selv om dette ikke er hovedgrunne til at folk får det. Både Rivotril, Sobril og andre legemidler i samme gruppe hjelper i ulik grad mot angst.