Min samboer røyker hasj med broren sin flere ganger i mnd

Hei, jeg har et problem med min samboer. Han røyker hasj sammen med broren sin flere ganger i mnd. Jeg har null toleranse for bruk av hasj og vi krangler ofte om dette. Nå bor broren han hos oss, og vi avklarte helgen før han flyttet inn at det ikke skulle røykes ved leiligheten. Første dagen han flyttet inn har de røyket ved leiligheten. Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette, og føler at jeg ikke når frem når vi snakker sammen og at det ender opp i krangling og at vi ikke kommer noen vei videre. Jeg vil ikke at han skal røyke, men forstår at han er en voksen mann og bestemmer over seg selv, men jeg ønsker at han og broren respekterer meg når det kommer til røyking ved hjemmet. Jeg trenger derfor noen tips og råd til hvordan jeg kan gå frem.

Kvinne, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at du og samboeren din er uenige om hvilke retningslinjer som skal gjelde for bruk av rusmidler (cannabis). Dette er ganske vanlig, og det er da viktig å bli enige om visse regler. Det har dere forsåvidt blitt. Problemet er at avtalen ikke har vært klar og konkret nok. Hva betyr egentlig «ved leiligheten»? Er det utenfor døren? Ti meter unna? Kanskje dere skal gjøre det mer konkret? Feks. «Hvis dere skal røyke må dere gå ned i parken, eller i skogen». Og, viktigere, hva skal egentlig skje dersom han ikke overholder avtalen dere har laget? Det går an å si til dem at du sier fra – feks. til styret der dere bor – dersom de ikke overholder avtalen.
Du sier at du har nulltoleranse for hasjbruk. Hva legger du egentlig i det? Det virker som du på en måte blir nødt til å godta det, men at det blir mye krangel om temaet. Dersom du faktisk har nulltoleranse og ikke godtar dette overhodet, er det viktig at du snakker med samboeren din ut fra det perspektivet. Du bør da kanskje fortelle ham hva du vil komme til å gjøre dersom han ikke overholder det? Det er noe du blir nødt til å ta stilling til selv. Hvis du uansett kommer til å godta noe hasjbruk, er det ofte bedre å bli konkret enige om hvor grensene går. Da blir det en mer konstruktiv samtale og lettere for begge parter å bli enige om et sted å møtes på midten.