Min partner/kjæreste ruser seg på kokain

Hei!
Min partner/kjæreste ruser seg på kokain. Før var det mer relatert til fest bruk. Men nå har jeg funnet rull med spor av kokain. Han er ofte fraværende og virker bestandig hemmelighetsfull. Har også funnet vekt for narkotiske stoff gjemt rundt omkring. Noen ganger oppholder han seg i et rom over lang tid med låst dør. Så også her en dag rester etter hvitt pulver i nesen hans men jeg klarte ikke å konfrontere han da. Det har seg slik at vi har sniffet et par ganger sammen før i andre anledninger. Hver ganf jeg tar opp bruken av rus og økonomi så blir han nærmest sint og går i forsvar. Ofte benekter han og sier jeg er paranoid og får meg til å bli problemet. At jeg må slutte å uroe meg og heller tenke på meg selv.
Det er utrolig vanskelig da vi bor sammen. Og jeg kjenner at dette tærer veldig på tilliten min til han. Jeg føler at vi bestandig diskuterer unødig fordi han ikke vil innrømme at han har et problem. Jeg kjenner han såpass at jeg vet det ligger mer bak til hvorfor han ruser seg. For hver gang begynner han å bli enten aggressiv, åpen eller emosjonell. Får også inntrykk av at det er det som hjelper han med å takle sine egne problemer og indre demoner. Men jeg kjenner selv nå at det tærer på min mentale helse. Har mange søvnløse netter og begynner å bli paranoid for alle bagateller nok til at jeg ikke klarer å stole på ham. Har dere noen tanker til hvordan jeg kan gå frem på best mulig måte?

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en frustrerende situasjon å være i. Og det blir særlig frustrerende når han selv ikke er spesielt villig til å snakke om det. Men her tenker vi at det er viktig at du, som du jo er inne på, har fokus på deg selv og ditt eget beste. Ikke tenk at du må prøve å overbevise han om at han har et problem – det kan fort bli ord mot ord, uten at det skjer så mye den ene eller andre veien. Det er nok bedre om du har fokus på hvordan dette er et problem for deg. Hvis han ikke vil innrømme noe som helst er det hans valg, men du må i hvert fall være helt tydelig på hvordan denne usikkerheten gnager i deg. Mange i lignende situasjon som deg vil velge å stille et ultimatum – at enten må du faktisk se en endring (f.eks. en konkret grunn til at du faktisk kan stole på ham), eller så må du trekke deg ut av forholdet. Hvorvidt du skal stille et slikt ultimatum er kun opp til deg å bestemme, men det er i så fall noe du gjør kun for din egen del. Og, om du velger å gi ham et slikt valg, er det viktig at du faktisk følger det opp i praksis også, slik at han forstår at du faktisk mener det og ikke kommer med tomme løfter.
Dersom han føler at kokain hjelper på problemene hans, bør han jo ideelt sett takle disse problemene på mer konstruktive måter, f.eks. ved å snakke med en psykolog eller lignende. Men, om han skal gjøre dette, må han selv være innstilt på å oppsøke slik hjelp. Det finnes hjelp å få, men han må selv være villig til å ta den. Det er altså opp til ham selv, men det er opp til deg å bestemme om du vil være i et forhold som preges av rusbruk og mistillit. Noen enkle løsninger finnes nok dessverre ikke, men alt i alt er det altså viktig at du gjør hva som må gjøres for at du skal ha det bra og trives best mulig (etter forholdene).
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.